Rondreis - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Tessa Gronert - WaarBenJij.nu Rondreis - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Tessa Gronert - WaarBenJij.nu

Rondreis

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

06 Mei 2010 | Ecuador, Quito

Hola con todos,

Het is alweer even geleden dat ik hier een verhaaltje achterliet...

Inmiddels is het een week geleden dat ik hier in Quito mijn moeder en tante heb afgehaald van het vliegveld. Ze zijn hier gekomen om samen met mij vakantie te vieren in Ecuador!

Hun 16 uur durende vlucht via Panama is goed verlopen. Na hun eerste nacht slecht slapen in Quito (ik woon naast het vliegveld), zijn we vroeg opgestaan. Ze zijn met me meegegaan naar de markt waar ik altijd de kindjes voor het speelhuis ophaal en daar hebben we liedjes gezongen en geknutseld.
Daarna hebben we de bus gepakt naar de evenaar. We hebben het park ´Mitad del Mundo´ eromheen bezocht en zijn daarna naar het 150 meter verder gelegen museum gegaan. Hier ligt volgens latere gps-metingen de ´echte´ evenaar. We hebben hier een aantal testjes gezien en gedaan. ´s Avonds hebben we lekker gegeten in een mooi restaurant in de Mariscal (nieuwe centrum) en hebben we getoast op de verjaardag van Marion, mijn tante.
Na een leuke maar vermoeiende eerste dag zijn we lekker ons bedje ingekropen.

De volgende dag zijn we rustig aan naar de stad gegaan om daar onze cotopaxi-tour te boeken voor later die week. We hebben nog wat gedronken op een van de terrassjes aan het bekende plein Plaza Foch. Daarna naar huis om spullen te pakken voor ons 2-daags verblijf in Otavalo en toen de bus gepakt.

De volgende dag, inmiddels zaterdag, stond winkelen op het programma. In Otavalo op het plein Plaza Ponchos, vind ieder weekend de grote zaterdagsmarkt plaats. Verschillende verkopers showen hier hun talenten
en verkopen die dan aan touristen. Je kunt hier dus goed inslaan (wat ook wij hebben gedaan) en zoveel geld aan souvenirs uitgeven als je wilt!
Daarnaast is iets verderop de dierenmarkt waar de lokale inwoners dieren kopen en verkopen, zoals cavia´s, kippen, koeien en schapen.
Helaas hadden we die dag pech met het weer want de hele dag regen gehad, maar dat heeft de pret van het winkelen niet gedrukt. En wat hier ook normaal is, is afdingen, en veel ook... Je kunt het dus al raden, lekker veel geld uitgegeven!
Na 2 lamme armen van het tillen van alle tasjes hebben we de taxi terug gepakt naar het hostel. Onze spullen gepakt en doorgereden naar ons nieuwe ovenachtingsplekje. Een mooi rustig hostel tussen de bergen, op een half uurtje rijden van Otavalo. Als het mooi weer was geweest hadden we kunnen genieten van het mooie uitzicht vanuit een hangmat op de veranda. ´s Avonds hebben we lekker pizza gegeten in het hostel.

De volgende ochtend hebben we een taxi gebeld voor het bezoeken van Laguna´s Mojanda en Laguna Cuicocha (kratermeer). Hier hebben we 1,5 uur gewandeld met fantastisch uitzicht. Daarna hebben we de bus weer terug gepakt naar Quito en geslapen in een hostel in de stad.

De volgende ochtend werden we opgehaald door onze gids voor de Cotopaxi tour.
Na 2 uur rijden wan we aangekomen bij het National Park. Na nog een uur rijden kwamen we aan bij de wetlands, een mooi meer waar we in een uur omheen zijn gelopen.
Helaas was het daarna zo mistig dat het geen zin had om nog verder omhoog te gaan naar de vulkaan.
Dus helaas, wel gezocht, maar niet gevonden...!
Daana hebben we buiten gelunched in de regen en de kou. Jammer dat het weer ons weer in de steek liet.
Toen nog even langs een uitzichtpunt op de oude stad van Quito en weer terug naar het hostel.

De dag erna zijn we rustig aan naar mijn huis gegaan om daar onze spullen te pakken voor onze 10-daagse reis richting het zuiden van Ecuador. We namen de bus naar Baños, een klein touristen stadje gelegen in een vallei. De busrit duurt normaal gezien zo een 3,5 uur, maar helaas was dit bij ons niet het geval en waren we na 5 uur pas aangekomen op de plek van bestemming. Daarbij kwam ook nog dat we ineens moesten overstappen op een andere bus, want blijkbaar vond de chauffeur dat 5 mensen in de bus te weinig waren om door te rijden. We hadden goede zitplaatsen, waar we dan ook voor hadden betaald, maar de andere bus was helaas overvol waardoor we minimaal een uur moesten staan. Lekker knus dus! En dan ook nog te bedenken dat ik busziek word als ik midden in de bus moet staan zonder uitzicht, en de bus elke 100 meter over een drempel gaat...
Gelukkig hadden we het hostel al gereserveerd en konden we gelijk onze spullen dumpen om daarna even bij te komen bij het haardvuur met een kopje thee.
´s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij het Swiss bistro restaurant. Voor mij een overheerlijke malse steak met de lekkerste knoflooksaus ooit, voor moeders een kip cordenblue met rösti en voor Marion pompoensoep met broodjes, hmmm jammie!

Voor de dag erna hadden we een halve dag raften ingepland (ja ik had ze overgehaald)! Het was nogal spannend of we nou level 3 (die we hadden besproken) gingen doen of level 4, maar gelukkig deed iedereen het voor de eerste keer (behalve ik) dus is het toch nog helemaal goed gekomen voor de oudjes ;). Neehoor, ze vonden het super leuk! Moeders is zelfs nog in het water getrokken door een gids van een andere boot, en we hebben heel wat golven over ons heen gekregen. Het water stond nu iets hoger door de regenval en daardoor was de rivier iets ruiger. Het was super leuk! (maar de volgende keer voor mij toch een leveltje hoger) Het enige jammere eraan was dat ik achteraf een beetje heel erg ben verbrand op mn knieen, de enige plek die ik niet had ingesmeerd...

Na een goede douche zijn we op het terras een lekkere jugo (fruitsapje) gaan drinken. Daarna nog even gewinkeld en gedineerd bij een leuk pizza restaurantje waar ik (natuurlijk) pizza heb gegeten en de andere 2 lasagna. Zelfs nog een kort live optredentje gekregen, wat hier heel normaal is, en dit keer door iemand die goed gitaar kon spelen en kon zingen!

De volgende ochtend waren we er alweer vroeg uit. Vandaag zou we een uitstap maken naar de jungle. We zijn eerst naar Puyo gereden waar onze gids inkopen ging doen voor onze lunch. Daarna doorgereden naar het apenreservaat waar de aapjes gelijk op onze schouders sprongen en bij mijn moeder heeft zelfs een aapje in haar been gebeten.
Toen zijn we een stukje verder gereden waar we een tocht naar de waterval hebben gedaan. Met laarzen aan door de jungle en ondertussen kregen we uitleg over bepaalde planten. Eenmaal aangekomen bij de waterval begon het hevig te regenen, dus hebben we besloten om niet te gaan zwemmen.
Na de waterval zijn we verder gereden naar een lokale community waar we even hebben gerelaxed in een hangmat en daarna hebben gelunched.
Na de lunch hebben we een tocht in de kanoe gehad over de rivier.
Op dit punt moesten we ons goed insmeren met anti-muggen spul, maar ben ik natuurlijk weer een deel vergeten in te smeren, waardoor (naast dat mijn knieen nog steeds erg pijnlijk verbrand zijn) ik nu ook op mn onderbenen geen fijn gevoel heb, en dus helemaal onder de muggenbulten zit!
Daarna zijn we verder gegaan naar het uitzichtpunt om de kruising van de 2 rivieren te kunnen zien.
Daarna werd het al snel donker en zijn we nog even langs een andere lokale community gegaan waar de shamman en zijn vrouw sieraden en spijlen verkochten. Toen was het nog 2,5 uur terug rijden en waren we zo moe dat we niet eens meer hebben gegeten maar gelijk ons bedje in zijn gedoken.

Na een ochtend uitslapen (half 10 uit bed) hebben we de bus gepakt naar Riobamba, waar we nu zitten.
Helaas hadden we vandaag een slechte ervaring met een taxichauffeur maar zijn we uiteindelijk toch aangekomen bij onze overnachtingsplek. Een mooi huis waar een hele verdieping word verhuurd aan touristen (3 kamers), met mooie badkamer, woonkamer en keuken. We hebben nu alles voor onszelf want er zijn verder geen gasten en helaas blijven we hier maar 1 nacht, want het is zeker een hele mooie plek om langer te kunnen verblijven.

Morgen gaan we door naar Cuenca, op 6 uur rijden vanaf Riobamba.
Hier hopen we in de stad een heleboel mooie dingen te kunnen zien. Verder gaan we een dag naar het National Park Cajas en een dag naar de incaruïnes. Daarna volgt onze reis terug naar Quito, waar we nog een of twee dagen zullen doorbrengen om het oude centrum te bezichtigen en de kabelbaan naar het uitkijkpunt zullen nemen.

Inmiddels hebben we alweer wat meer zon gezien en we hopen dat dit blijft doorzetten!
Verder is het gezellig en hebben we het naar ons zin!

Hasta luego!
Tessa, Adeline & Marion

• 08 Mei 2010 - 21:10

Aimée:

Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Ik zal op Google maps eens kijken hoe jullie omgeving eruit ziet want ik ben wel nieuwsgierig geworden.

• 09 Mei 2010 - 12:22

Niels:

Tessa, ik mis de foto's!!!!!!! Veel plezier verder. :)

• 17 Mei 2010 - 20:59

Jacqueline: